איך לבחור צמיגים לאופניים לרכיבת קיץ

 

צמיגים לקיץ

 

הקיץ מגיע מדי שנה עם החום הבלתי נמנע, ומביא אתו את הפודרה הידועה לשמצה והדרדרת. בשביל להמשיך וליהנות מרכיבה בשטח גם בעונת הקיץ הארוכה והסתיו המשתרך אחריה, חשוב לדעת לעשות בחירה נכונה של הצמיגים.

הרי לפניכם כמה טיפים לבחירת צמיגים לקיץ…

צמיגים לאופניים, צמיגי מקסיס, צמיגי בונטרגר
אילו אלמנטים צריך לקחת בחשבון בבחירת צמיגים לרכיבה בקיץ?
  • רוחב הצמיג
  • סוליית הצמיג
  • קומפאונד וקייסינג
  • טיובלס

הפסקאות הבאות עלולות לחפור. ראו הוזהרתם!

  1. רוחב הצמיג

    לכל צמיג יש רוחב שונה הנקבע על פי סוג הרכיבה וסוג הקרקע. בקרקע החולית והמדורדרת שהקיץ הישראלי מציע לרוכבים, אחיזת הצמיג נחלשת, ולכן מומלץ להרכיב צמיג מעט יותר רחב. יש לקחת בחשבון שלצמיג רחב יש גם חסרון: עקב שטח מגע גדול יותר עם הקרקע מהירות הגלגול נפגעת.

  2. ה”טרד” – סוליית הצמיג

    בגדול ישנן שתי תצורות שונות של סוליית גלגל, תצורת קוביות עמוקות ומרווחות ותצורת קוביות שטוחות וצפופות. הקוביות העמוקות והמרווחות חופרות עמוק יותר בקרקע ויוצרות מגע עם שכבת קרקע קשה ויציבה, מה שמקנה יציבות. היתרון בקוביות צפופות ושטוחות נמצא במהירות גלגול גבוהה יותר, אך העדר העומק בקוביות מאפשר אחיזה רק בשכבת הקרקע הראשונה, שהיא השכבה החולית והבלתי יציבה.

    :
    סוליית הצמיג

     

  3. קומפאונד וקייסינג (COMPOUND)

    הצמיג מורכב משני חלקים, החלק הראשון עשוי מסיבי ניילון או קבלאר, ומעליו החלק של ציפוי הגומי. על מנת ליצור עמידות לקרעים בדופן הצמיג, כורכים את סיבי הניילון בצורת שתי וערב, כריכה זו יוצרת עמידות מכל צידי הצמיג. מספר הצלבות השתי וערב בסיבי הגומי נמדד ב-TPI – Treads per inch, זהו מדד של מספר הצלבות הסיבים באינטש רבוע. ככל שמספר הTPI נמוך יותר, הצמיג עמיד יותר לקרעים אך לעומת זאת הוא גם כבד יותר. נתון זה חשוב, מכיוון שכאשר הצמיג פוגע בסלע או באלמנט קשה אחר הבולט בשביל, הוא נמחץ כנגדו וכנגד החישוק, דבר העלול לגרום לקרע בדופן. מכיוון שהמטרה היא לקבל מקסימום אחיזה מהצמיג, נצטרך להריץ לחץ אוויר נמוך יותר המשאיר את הצמיג פגיע יותר לקרעים בדופן. על כן, כדאי לבחור בצמיג בעל TPI נמוך יחסית.

    הרכב הגומי המכסה את סיבי הניילון של הצמיג נקרא קומפאונד. ככל שהגומי רך יותר, הוא מספק יותר אחיזה, אך לעומת זאת הוא נשחק יותר מהר. קומפאונד קשה מספק גלגול טוב ומחזיק מעמד לאורך זמן, אך האחיזה שהוא יספק תהיה נמוכה.

    קומפאונד וקייסינג

  4. לחצי אויר טיובלס

    על מנת להפיק את מיטב האחיזה מהצמיג, יש להריץ אותו בלחצי אוויר נמוכים יותר, כדי לקבל מגע של כל פני הצמיג על הקרקע. לחץ נמוך יאפשר זווית טובה יותר עבור התחפרות קוביות הצד בקרקע בעת ביצוע פניות. מכיוון שלחץ נמוך גורם לדחיסת הצמיג כלפי החישוק, פנימית שתהיה בתוך הצמיג תיצבט ותתפנצ’ר. כאן נכנס צמיג הטיובלס למשחק. כיוון שבטיובלס אין פנימית, ניתן להריץ את הלחצים הנמוכים ללא חשש לפנצ’ר.