איך אופניים חשמליים עובדים?

איך אופניים חשמליים עובדים?

באופניים החשמליות שלושה חלקים עיקריים: הסוללה, הבקר והמנוע.
תחילה, חייבת להיות סוללה. הסוללה היא ארגז בעל מתח הנותנת כוח לבקר. הבקר הוא מכשיר אלקטרוני המכוון את פעילותו של המנוע – על פי כוח הפידול של הרוכב הבקר נותן אימפולסים למנוע והמנוע מתחיל לעבוד בטיימינג קבוע.

הסוללה
הסוללה היא מקור האנרגיה למנוע. הכוח, המהירות וטווח הנסיעה של האופניים מושפעים מגודל הסוללה. המתח של הסוללה שיחידות המידה שלו הן בוולט משפיע על הכוח והמהירות של הסוללה. וקיבולת הסוללה אשר נמדדת באמפר משפיעה על טווח הנסיעה.
כוח הסוללה:
36 וולט, 7- 8 אמפר (סוללות חלשות יחסית)
36 וולט, 8-11 אמפר (סוללות בעלי כוח בינוני)
36 וולט, 11-14 אמפר (סוללות חזקות יחסית)
36 וולט, 15-24 אמפר (סוללות חזקות מאוד)
48 וולט, 10 אמפר
יש גם סוללות 48 בקיבולת 11,12,13,15,20 אמפר. היתרון של סוללה 48V תמון בכח שזו מעניקה לאופניים. למשל, אופניים בעלי סוללה זו יצברו מהירות מהר יותר בעליה וירגישו חזקים יותר לרוכבים כבדי משקל. מכיוון שסוללה זו מעניקה יותר כח לאופניים, האופניים “מתאמצים פחות” ולכן טווח הנסיעה בסוללות אלו גדול יותר.

המנוע
המנוע הוא החלק שמניע את האופניים.
שהחוק בארץ קובע שמנועים היחידים שמותר לייבא הם 250 וואט.
ככל שהמנוע גדול יותר כך מהירותו גבוהה יותר.
במנוע נמצאים שלושה סנסורים. סנסורים הם חיישנים שיודעים לזהות את מיקום המנוע, לדווח, לבקר ולפי זה לייצר רוטציה מדוייקת יותר וחסרת הפרעות.
הסנסורים נשרפים בד”כ כתוצאה של עומס יתר על המנוע או לחילופין כתוצאה מקצר בבקר.
אפשר לדעת אם אחד הסנסורים לא תקין כאשר המנוע עושה חצי סיבוב ולאחר מכן עוצר, או שהמנוע עושה רעשים מוזרים.
במידה והמנוע עושה רעשים, מומלץ להחליף את הסנסור התקול מכיוון שהוא עלול לגרום לשריפתם של שני הסנסורים האחרים. המצב נוצר כאשר מפעילים את האופניים והמנוע מתחמם כתוצאה ממחסור באנרגיה. הטמפרטורה עולה ולכן נשרפים שני הסנסורים האחרים. הסנסורים יכולים לעבוד עד טמפרטורה של 180 מעלות בלבד.
מנוע ללא סנסורים: מנוע בלי סנסורים מגיע רק עם שלושה חוטים פנימיים [פאזות] לעמות מנוע בעל סנסורים אשר מגיע עם עוד חמישה חוטים נוספים [סנסורים ופלוס ומינוס].

הבקר
הבקר הוא כמו מחשב שמנהל את כל המערכת החשמלית של האופניים.
ככל שהבקר חזק יותר כך מהירותו גבוהה יותר.
יש כמה סוגי בקרים:
בקרים שתומכים בסנסורים
בקרים שלא תומכים בסנסורים
ובקרים חכמים בעלי יכולת למידה של המנוע. הם יכולים לעקוף את הסנסורים במקרה שהם נשרפו בעזרת חישובים שהם עושים על סמך מה שהם למדו מהמנוע עצמו. כל קצר שתוצאתו שריפה של הבקר יכול לגרום במקביל לשריפת הסנסורים במנוע.

השוני בין הבקרים קיים בתמיכה שלהם בסוללות 36 או 48 ועם כמה אמפר הם מסוגלים להתמודד. ברירת המחדל של רוב האופניים בארץ זה בקרים של 12-15 אמפר בגלל מגבלת המהירות בחוק. הנגזר של בקר בעל 12-15 אמפר היא מהירות מקסימלית של 25 קמ”ש בערך. בקר של 19 אמפר ייתן באותם האופניים מהירות של 32 קמ”ש לדוגמא. חשוב לציין שיש גם בקרים בשביל מנועים של 500, 800 ואפילו 1000 וואט, אבל אלו לא חוקיים בארץ, אם כי ניתן למצוא אותם בחנויות שמחזיקות אותם בניגוד לחוק.

איזה תקלות יכולות להיות לאופניים?

תקלות מכניות:
כיווני הילוכים, קרנק הפדלים עקום, חופשים בגלגלים, חופשים בחט-סט וכו’. אם אפשר לתקן אז מתקנים, אם לא אפשרי לתקן אז מחליפים, תלוי מה התקלה ובגודל של התקלה.

תקלות עם החשמל: יכולים להיווצר קצרים במצערת גז, קצר בפנסים, ועוד קצרים.
אנחנו ממליצים לקנות את האופניים בארץ על מנת שיהיה קל, זול ונוח יותר להחליף חלקים של האופניים. כך תוכלו לחסוך בהוצאות.